עמוד הבית
פורומים
גלריות
יצירת קשר


אודותינו
אודותינו
דבר המנהל
דבר מנהלת החטיבה
המבנה האירגוני
לוח צלצולים
הנהגה מקצועית:
הצהרת בריאות
תקנון בית ספרי
מחנכים / מחנכות
מקצועות לימוד
לוח מבחנים
לוח מבחנים ז' - מחצית ב'
לוח מבחנים שכבה ח' מחצית ב'
לוח מבחנים ט' שליש ג'
שכבה י' תיכון
תיכון גולדה
מחשבים בגולדה(חטיבה)
תוכנית ביבר
בניית אתרים באינטרנט לחוג מחשבים
חקר קהילות
תרגיל בהורדת חומר באינטרנט
הכרת האינטרנט
פתיחת דואר אלקטרוני
הכנת מצגת בפאוור פוינט
מידנות1
ספרייה
רשימת ספרי הלימוד לשנת תשע"ה - כיתה ז'
רשימת ספרי הלימוד לשנת תשע"ה - כיתה ח'
רשימת ספרי הלימוד לשנת תשע"ה - כיתה ח' מופת
רשימת ספרי הלימוד לשנת תשע"ה - כיתה ט'
רשימת ספרי הלימוד לשנת תשע"ה - כיתה ט' מופת
רשימת ספרים שכבת י' -שנה"ל תשע"ה
מידע להורים
תשלומי הורים – שנת הלימודים תשע"ד בחטיבה
קישור לתמונות
עבודת שורשים
לוח מבחנים שכבה י'
למידה בחרום
למידה בחרום
כתבות
שאלון בנושא הלשון
שאלון בדיקה


הסקרים
מה הדבר שאתם הכי אוהבים בחורף ובסתיו ?
את הגשם הראשון
השלכת - הערים שנושרים מהעץ
הרוחות המנשבות בקרירות
היום שמחשיך מוקדם
הבגדים הארוכים והחמים
כל הסקרים


כל הדפים

עבודת שורשים


הנחיות לכתיבת עבודת חקר – "שורשים"

תלמידים יקרים!

במהלך השעורים הבאים תיקחו חלק בסדנא שתכלול לימוד ותרגול השלבים העיקריים בכתיבת עבודת חקר. במהלך החודשים הבאים יוקדשו לשם כך גם שעורי מחשב עם המורה קרן ושעורי החינוך עם מחנכת הכיתה.

המטרה - כתיבת עבודת שורשים והגשתה באלבום חגיגי וכן בניית מצגת אישית שתכיל את עיקרי התוכן שנערך באלבום.

במהלך הסדנא תקבלו משימות קצרות ודפי הנחייה שיסייעו לכם במלאכת החקר. שמרו את כל החומר בקלסר מסודר או שקית קשיחה שתיועד רק לנושא זה. יש להביא את כל החומר לכל שיעור גיאוגרפיה ויותר מזה אני מציעה לכם להשאיר אותו בילקוט כל הזמן. אתם עלולים להיקלע לקשיים ולבקש סיוע ממני מהמחנכת או מקרן ולכן רצוי שהקלסר שתעסקו בו לאורך כל השנה ילווה אתכם כל העת. בשיעורים מסוימים יתפנה זמן ותוכלו לנצלו בחדרי המחשבים לכן זו סיבה מוצדקת לשאת את הכל יחד בילקוט.

בכל שלב או קושי אתם מוזמנים להתייעץ עם ההורים, המחנכת והמורות המלמדות. לכל קושי או מגבלה נוכל למצוא פתרון יעיל שישביע את רצונך.

זכרו – אתם הלב של העבודה הזו וכל מי שיקרא יוכל להכיר אתכם טוב יותר.

רשימת המטלות המרכזיות שעבודת השורשים כוללת:

  1. שרטוט מפת עליה של ההורים או הסבים מהגולה לישראל.
  2. יצירת אילן יוחסין-הוא "עץ המשפחה"
  3. איסוף עדויות וסיפורים-ראיונות עם קרובי משפחה,זיכרונות, סיפורים, אנשים ומקומות.
  4. איסוף פירטי מיידע-מפות, מסמכים, חפצים יקרי ערך ותעודות.
  5. איסוף חומרים ויזואליים- תמונות, הקלטות, סרטי וידאו ועוד....
  6. ספורים מההיסטוריה הפרטית שלכם (שמחים יותר ופחות) קורות חיים.
  7. מחשבות על העתיד.

ארבעה מעגלים חשובים עליכם להציג בעבודתכם:

  1. אני – המעגל האישי שלי.
  2. משפחתי הקרובה – אמא ואבא, סבא וסבתא, אחים ואחיות.
  3. משפחתי הרחבה – דודים ודודות, בני דודים, גיסים וגיסות אם יש.
  4. הקהילה בה אני חי – המקום בו אני גר וחי: מה מאפיין אותו ומה יחסי אליו? העדה אליה אני שייך, ארצות המוצא של אבותיי, הורי? אילו מסורות ומנהגים נשארו במשפחתי?

בעמוד הבא יפורטו כל אחד מהמעגלים שעליכם לחקור. קראו היטיב את כל התוכן, העזרו בהורים. מטרת העבודה היא לשלב ולשתף את ההורים והמשפחה כולה בחקר.

צאו לדרך- התחילו לחפש, לשאול, לברר, לצלצל, לבקש, לחפש, לכתוב, לתעד, לצלם, לנדנד, להכין וליהנות.... ככל שתקדימו לבצע מלאכתכם כך יהיה התוצר הסופי - מפורט מעניין ויקר לכם ולמשפחה.


המעגל הפנימי – אני

  1. מקור השם – מה פרוש שמכם הפרטי? האם הוא עברי או לועזי? למה קראו לכם בשם זה? מהי משמעות השם? יחסכם לשם ועוד...
  2. מאפיינים נוספים שלכם ועליכם – מאפיינים חיצוניים: גובה, צבע עיניים ושיער. אפשר להכין תעודת זיהוי מעניינת ייחודית לפרק זה. מאפיינים פנימיים: איזה אדם אתה? מסודר? מבולגן? תחביבים (מחוץ למחשב!!!) ולפרט אודות תחביבים וחוגים.
  3. קורות חייכם – היכן נולדתם? תאריך מדויק עברי ולועזי. באיזה גנים ובתי ספר הייתם? האם גרתם במקומות אחרים? מדוע עברתם? סיפורים מצחיקים ועצובים עליכם: מקור הצלקת ... זיכרון מטיול ל... אירוע מיוחד... סיפורים של ההורים או הסבים עליכם...
  4. העתיד- איפה אתם רוצים להיות? מה אתם רוצים שיהיה לכם? מקצוע, עיסוק, תחום לימוד, חלום, תקווה, משאלה, ציפיות...

המעגל השני – המשפחה הקרובה

  1. שם המשפחה – ממה הוא מורכב (אולי יותר משם אחד). משמעות השם ומקורו. מאגר שמות משפחה נמצא בבית התפוצות (בתשלום) באנגלית.
  2. ראיון עם ההורים האחים והסבים – זוהי הדרך הטובה ביותר להכיר לעומק ולספר על יקירכם. רצוי להכין מראש את כל השאלות, להגיע מוכנים, להקליט ולעבד את העיקר והחשוב אל תוכן העבודה. ראיונות אפשר לעשות עם כל אחד מבני המשפחה גם אם הוא גר רחוק וזו הזדמנות טובה לקר אצל הדוד שלא הייתם אצלו כבר שנים... ולא רק בטלפון את כל החומר שייאסף בידכם תנסחו ותערכו באלבום תוך שאתם מצרפים תצלומים ישנים וחדשים, מסמכים. רצוי גם לתעד ולצלם את שלבי הראיונות: במידה שהיו מיוחדים ושונים וגרמו לגל זיכרונות משותפים להציף את בני הבית לחוויה שותפת.

המעגל השלישי - המשפחה המורחבת

  1. המשימה הראשונה היא הכרות עם קרובי המשפחה והבנת הקשר המשפחתי שלך אליהם.
  2. שרטטו את עץ המשפחה – רשמו לפניכם את כל שמות הקרובים. היעזרו בהורים. התחילו במשפחה הקרובה: אתם, אחיות ואחים, ההורים וסבים וסבתות. אחרי שציירתם את המשפחה הקרובה, תוכלו להוסיף לעץ ענפים. מהשורשים של סבא וסבתא יוצאים הענפים של הדודים והדודות ומהם יוצאים הענפים של בני הדודים.
  3. שוחחו עם הקרובים מהמשפחה המורחבת, אפשר כמובן בטלפון ותחליטו את מי אתם רוצים להוסיף לאלבום.

המעגל הרביעי - הקהילה

יתכן כי כתבתם אודות הקהילה כאשר סיפרתם בהרחבה על עצמיכם ועל בני הבית.

ניתן לערוך השוואה בין הקהילה והסביבה בהם אתם חיים היום מול הקהילה בה חיו הוריכם. מה מאפיין את הקהילה? מהם הערכים עליהם הם חונכו לעומתכם? האם חל שינוי בקהילות אילו מאז היו הוריכם נערים? סיפורי ילדות, השינויים שעבר הישוב או אנשיו. אחת הדרכים ללמוד על חיי הקהילה היא מתוך ספורים על חיי היום-יום, כיצד חגגו? מה למדו בבית-הספר? ספורים אישיים של מורים וחברים, שכנים או מכרים. חשוב לציין אילו מנהגים או חפצים נשארו מהעדה של אבא או אמא? אילו מהם עברו בירושה ויגיעו גם אליכם בבא העת?

אנו ממליצים למפר על המאכלים המסורתיים של העדה והמשפחה. בחרו מאכל אחד. רשמו את המתכון, צרפו אותו לאלבום ובקשו את אמא/ סבתא או שתכינו בעצמכם לערב השורשים שיתקיים בסוף השנה בבית הספר. ( נהוג שכל תלמיד מביא לערב השורשים מאכל עדתי שבחר).


הנחיות:

  1. מפת עלייה מהאינטרנט או מכל מקור אחר למשל אתר www.worldatlas.com בחרו את המפה המתאימה לאזור בעולם ממנו הגיעו ההורים או הסבים, הקפידו לכלול במפה גם את ארץ ישראל והוסיפו חצים שיסומנו את המעבר מארצות המוצא (מהן עלו ההורים/הסבים) אל ארץ היעד ישראל. כמו כן ניתן לצבוע את ארצות המוצא או להדגישן בכל אופן אחר.

*אל דפי הנחייה אלו מצורפת מפת עולם שעשויה להוות דוגמא עליה תוכל לשרטט את מפת העלייה.

  1. רשימת שאלות לשימוש בראיון- ברשימה יוצגו מבחר שאלות, תוכלו להשתמש בחלקן או בכולן. יש לזכור לציין שמות מלאים, תאריכי לידה ולצרף תמונות ומסמכים ככל שתוכלו.

א. שאלות להורים:

- מהו שמך ושם משפחתך? ומהו מקורו?

- האם היו שמות קודמים ומדוע הוחלפו אם כן?

- מה היה שם המשפחה של אמא לפני הנישואים? משמעותו ומקורו?

- כיצד הכירו ההורים? מתי והיכן נישאו?

- כמה אחים ואחיות לכל אחד מההורים? מתי והיכן נולדו?

- מה הייתה שפת הדיבור בבית ההורים?

- עיסוקים ותחביבים של ההורים?

- מה והיכן למדו ההורים (בתיכון, באוניברסיטה) ?

- מי הם חבריהם? (חברי ילדות, נעורים, צבא) עם כמה מהם הם שומרים עדיין על קשר?

- האם יש להם חוויות/ זיכרונות מיוחדים לספר (צבא, לימודים, עלייה, טיולים, תנועות נוער)?

- מנהגים ומסורות, מאכלי שבת, בתי כנסת?

- האם יש להם סיפורים מיוחדים לספר עליי?

- היכן נולדתי? כיצד חגגו את לידתי?

- מהם מאחלים לי לשנת המצווה?

ב. שאלות לאחים:

- מהו שמם? ומה מקור השם?

- מתי ואיפה נולדו?

- מהו עיסוקם (לימודים, צבא, עבודה)?

- מהם תחומי התעניינות? תחביבים?

- מה משותף לי ואחיי?

- מה הם יכולים לספר לי על עצמי?

- חוויות משותפות?

- מה הם מאחלים לי לשנת המצווה?

ג. שאלות לסבא וסבתא:

- מתי ואיפה נולדו?

- כיצד הם זוכרים את הבית בו גדלו?

- באיזו שפה דיברו?

- האם היו מנהגים מיוחדים? מאכלים מיוחדים?

- סיפורי עלייה (באיזה גיל היו כשמשפחתם עלתה ארצה, מסלול העלייה, עם מי עלו, מה היה מקום הראשון אליו הגיעו בישראל)

- הרקע ההיסטורי בו גדלו (שואה, מבצעי עלייה)?

- מי היו הוריהם? מוצאם, שמותיהם, סיפורים מעניינים?

- זיכרונות ילדות וסיפורים מיוחדים?

- כיצד נפגשו והיכן נישאו, מה הם זוכרים מחתונתם?

- מתנות שעוברות מדור לדור?

- עיסוקים ותחביבים?

- מאכלים מסורתיים?

- חייהם היום בישראל?

- מה הם יכולים לספר לי עליי?

- מה הם מאחלים לי לבר המצווה?

  1. אילן יוחסין (ציור עץ המשפחה)- עץ המשפחה הוא הלב של כל עבודת שורשים. עץ המשפחה הוא תרשים גרפי המתאר את בני המשפחה ואת הקשרים בניהם. כדי לצייר את עץ המשפחה אתם חייבים לרשום מראש את שמותיהם של כל הקרובים המופיעים בו ואת מידת הקרבה שלהם אליכם.

קיימות היום תוכנות מחשב רבות שיוכלו לסייע לכם בציור עץ המשפחה.

א. את ציור העץ כדאי שתתחילו ב"עלה" שלכם עצמכם. ציירו מלבן או אליפסה וכתבו בתוכו את שימכם ואת שנת הלידה שלכם.

ב. ציירו שני עלים זה לצד זה ורשמו את שמות הוריכם ואת שנת לידתם וחברו בניהם בקו. (רצוי לרשות בעלה של אמא את שם משפחתה לפני הנישואין). מתוך הקו המקשר בין ההורים ציירו קו המקשר לעלה שלכם.

ג. הוסיפו ליד העלה שלכם את העלים של אחיכם, אח"כ הוסיפו גם את סבא וסבתא.

ד. בשלב זה תוכלו לראות שלעץ שני כיוונים – כיוון האורך (לגובה) מציין את מספר הדורות, וכיוון הרוכב מתאר את מספר האחים שיש בכל משפחה. לכל צרוף של עלים ניקרא "ענף" . ככל שתחקרו בעבר הרחוק יותר יגיע עץ המשפחה גבוה יותר.

ה. במשפחות רבות המצב לא פשוט כל כך. זוגות התגרשו והתחתנו בשנית, ילדים נולדו לאותה אם מאבות שונים ולאותו אב מאמהות שונות, כיצד מציירים זאת על העץ? – מציירים עלה נוסף ליד בן הזוג שהתגרש ומחברים את שני העלים בקו, אם יש לזוג ילדים מחברים את הילדים בקו לקישור הנכון (תוכנות המחשב יעשו זאת בקלות יתר).

ו. צורות של עצים – יש מבנים שונים של עצים בחרו את מה שניראה לכם.

ז. זיכרו- רצוי להבדיל בין עלה של זכר לנקבה ע"י צבע/ צורה וכו'.

* לדפי הנחייה אלו מצורפת דוגמא בסיסית לציור עץ השורשים.

ככל שתקפידו להיעזר בדפי ההנחיה כך תקל מלאכתכם!

אשמח לענות על כל שאלה בזמן השיעור ומחוץ לו

מאחלת לכם עבודה מסקרנת מעניינת

בהצלחה! J

קרן ברמן

דף כזה נמצא באתר של פורטל הרצלייה ומעובד לצרכי החטיבה.


למעלה הדפסה שלח RSS Bookmark and Share

 

                      עיצוב אתר: סטודיו עינב לייזרוביץ טל: 052-2225058                                                                                                                                                       יצירת קשר 

כל הזכויות שמורות לאוריג`ין בע"מ פותח ע"י schooly אתרים לבתי ספר