עמוד הבית
הפוך לדף הבית
כתובת וטלפון
כתובת וטלפון
איך מגיעים?
דרכי הגעה לבית הספר
על בית הספר
קצת היסטוריה
אודות העמותה
חטיבת הביניים
סרט תדמית
חזון בית הספר
קצת היסטוריה
about us
About Us
Course of Study
more updated information
The movie
מגמות הלימוד
מגמת אמנות
מגמת מוסיקה
מגמת מחול
מגמת קולנוע
מגמת תיאטרון
מידע כללי והרשמה
גלריות
צור קשר




הפקות גמר
הפקות גמר 2010
הפקות גמר 2009
הפקות גמר 2008
הפקות גמר 2011
הפקות גמר 2012
הפקות גמר 2013
הפקות גמר 2014
מקצועות לימוד
מידע לתלמיד
מערכת שעות-תשע"ה
לוח מבחנים
אמן השבוע
מחוייבות אישית
מחוייבות אישית
הצטיינות במחוייבות אישית 2011
תחומי ההתנדבות - תשע"ב
מידע להורים
ועד הורים
ספריה
משלחות
גלריות תמונות
בוגרי בית הספר
אמנויות יוצר


כל הדפים

מקצועות לימוד

היסטוריה

כיתות ט'

הגורמים למלחמת העולם

מלחמת העולם הראשונה


הגורמים למלחמת העולם
כמו באירועים היסטוריים רבים למלחמת העולם גורמים ישירים ועקיפים. הגורם הישיר הוא רצח יורש העצר האוסטרי פרנץ פרדיננד. הרצח הוא זה שגרם לאוסטריה לצאת למלחמה נגד סרביה, דבר שהפעיל את מערכת הבריתות המסוכנת.
אולם ברור שהירצחו של אדם חשוב ככל שיהיה לא מוביל לבדו למלחמת עולם. היו בעצם גורמים נוספים, מהותיים יותר שהובילו לכך שמותו של אדם אחד גרמה לאחת המלחמות הנוראיות שידעה האנושות מימיה.
מהם הגורמים הללו?
גורמים לאומיים
תהליך הלאומיות במאה ה-19 היה תהליך שבו העמים השונים התחרו זה בזה על יוקרה, עצמאות מדינית ושטח. בדיעבד אנו מבינים שהתחרות חסרת הרסן בין העמים הללו גרמה להתלהטות הרוחות ולהדרדרות למלחמה.
היו בעצם שני סוגים של עימותים לאומיים שגרמו למלחמה:
1. בעיית המיעוטים הלאומיים- מיעוטים לאומיים שלא היתה להם מדינה התקוממו נגד ממשלות שונות באירופה על מנת להקים להם מדינה. עמים אלו יזמו מלחמה על מנת להשתחרר מהשלטון של עם אחר.
לדוגמא: באימפריה האוסטרו-הונגרית חי המיעוט הלאומי הצ'כוסלובקי. הצ'כוסלובקים דרשו מדינה עצמאית, אך ממשלת האימפריה סירבה ולכן, הצ'כוסלובקים יצאו למרד נגד האימפריה. ואכן, בסוף המלחמה, הוקמה מדינת צ'כוסלובקיה.
2. סכסוכים טריטוריאליים- עמים שכן היתה להם מדינה, לא הסתפקו בשטח שהיה להם והם רצו שטח רחב יותר. כמובן שאין שטח ריק ולמרבה הצער, המדינות השונות בחרו להילחם זו בזו בשביל השטח בו חפצו.
דוגמא: גרמניה וצרפת לחמו ביניהן על חבל ארץ בשם אלזס-לורן, שהיה חלק מצרפת. בולגריה וסרביה לחמו ביניהן על שטחים באזור הבלקן.
הגורם האימפריאליסטי
לכל אחת מהאימפריות האירופאיות היתה שאיפה להיות האימפריה החזקה מכולן, כלומר לכבוש שטח רב ככל האפשר ולהיכנס לדפי ההיסטוריה כאימפריה הגדולה בזמנה. בתחילה, כל אימפריה כבשה את השטחים שרצתה באסיה ואפריקה ולא היתה בעיה. אולם בסוף המאה ה-19 כבר אזלו השטחים ברחבי העולם והאימפריות החלו "פוזלות עין" לעבד השטחים של האימפריות האחרות. השאיפה לכבוש עוד שטחים באפריקה ואסיה היתה בעצם גורם מרכזי לכך שבסופו של דבר לחמו האימפריות זו בזו. חשוב לציין, שלמרות שנאבקו בקשר לשטחים ביבשות האחרות, בסופו של דבר מרבית הקרבות של מלחה"ע ה-1 התקיימו על אדמת אירופה. כלומר במקום לנסות לכבוש את השטח באפריקה התקיפו האימפריות זו את זו באדמת אירופה.
דוגמא: גרמניה ובריטניה התחרו על שליטה באפריקה. כל אחת רצתה לכבוש עוד ועוד שטח של השנייה ביבשת העשירה במשאבי טבע. בסופו של דבר בריטניה לא תקפה את הקולוניות הגרמניות אלא את גרמניה עצמה.
הגורם הצבאי
• עליית כוחם של גנרלים במעצמות- שרים רבים בתקופה זו היו אנשי צבא לשעבר וככאלה הם תמיד דגלו בפיתרון של כוח ולא בפיתרון של הידברות.
• תפיסה שמלחמה היא דרך להשגת כבוד- עמי אירופה שאפו לזכות בכבוד ויוקרה לאומית. אלא שהם לא הסתפקו בניצחון על מגרש הכדורגל ודרשו להשיג כבוד זה דרך ניצחון בשדה הקרב.
• מרוץ החימוש הבלתי מרוסן, דרדר את אירופה למצב שבו מדינות משקיעות את כל כספן ומרצן בהגדלת הצבא במקום בניסיונות לפתור את המשבר.
• התפיסה החיובית של המלחמה- אנשים רבים הסתכלו על המלחמה כדבר שיש בו הרבה צדדים חיוביים. כך לדוגמא הם טענו שרק במלחמה העם יכול להתגבש, להיות מאוחד ולהתגבר על סכסוכי היום-יום. בנוסף, אנשים רבים חלמו על יציאה לשדה הקרב- הם חיכו לרגע בו יהפכו מאנשים פשוטים לגיבורים לאומיים.

מערכת הבריתות הדיפלומטיות
מערכת הבריתות החשאיות בין המדינות יצרה מאזן אימה שבו ברור שברגע שתתקוף מדינה אחת את שכנתה, תיכנס כל אירופה למלחמה כוללת. כל מדינה חששה מפני תוקפנות של מדינה אחרת כלפיה, ולכן חתמה ברית עם מדינות רבות ככל שיכלה. "אפקט הדומינו" הוא זה שהפך את המלחמה למלחמה לבעלת משתתפים רבים כל כך.
בשנים שלפני המלחמה נחלקה אירופה לשני מחנות יריבים החושדים האחד בשני:
מעצמות המרכז: גרמניה, אוסטרו-הונגריה, תורכיה ובולגריה.
מדינות ההסכמה: צרפת, בריטניה, רוסיה, יפן, איטליה, רומניה סרביה ובלגיה.

משפטים על הגורמים למלחמת העולם הראשונה
כיתבו ליד כל משפט איזה גורם הוא מייצג. אם לגורם זה מספר תתי-גורמים (כמו לדוגמא בגורם הלאומי), ציינו איזה תת-גורם הוא הנכון ביותר:
1. לגרמניה הגיע מידע מודיעיני לפיו בריטניה ייצרה 5 צוללות שנה. למחרת הודיע מפקד הצבא הצרפתי שבתוך חצי שנה יצטייד צבאו במספר רב של צוללות מן הסוג החדש ביותר שקיים.
2. עשרות  אלפי מפגינים התאספו במוסקבה, כשהם לבושים בדגלי הלאום וקראו לצאר (הקיסר) הרוסי לפלוש לגרמניה, לכבוש את השטח שבמזרחה ולספח אותו לרוסיה.
3. בעיתון צרפתי פורסמה ידיעה לפיה נערכה פגישה חשאית ביו קיסר גרמניה לבין ראש ממשלת איטליה. בעקבות ידיעה זו תוגברו הכוחות הצרפתיים בגבול צרפת-איטליה.
4. "אמנם הבריטים שולטים במקומות רבים במזרח התיכון, אבל הם רוצים גם את פלסטינה (ארץ ישראל). אלא שפלסטינה היא קולוניה טורקית... השניים עלולים להגיע לידי מלחמה האחד בשני".
5. בממשלה החדשה של האימפריה האוסטרו-הונגרית חצי מהשרים הם קולונלים לשעבר בצבא האימפריה.
6. בסקר חדש שנערך בצרפת נמצא שאחד מכל שלושה ילדים חולם להיות חייל כשיגדל. הדבר עומד בניגוד לסקר מלפני כמה שנים שבו נמצא שמרבית הילדים חלמו להיות רופאים.
7. בעיר פראג, שמצויה תחת שליטתה של האימפריה האוסטרו-הונגרית נמצא מחסן חבוי ובו עשרות של ארגזי תחמושת עטופים בדגל בצבעים אדום-לבן-כחול, דגלם של העם הצ'כי.
8. בחבלי ארץ שונים ברחבי אירופה הוחלט לפתוח כל יום לימודים בכך שהתלמידים יצדיעו לדגל הלאום וישירו את המנון המדינה. המטרה: טיפוח תחושת השייכות לעם ולמדינה.
9. כוכב נבחרת הכדורגל של צרפת התראיין לאחר משחק נבחרתו מול גרמניה (3-0 לצרפתים): "נלחמנו כמו אריות וההתקפה הצרפתית שוב הוכיחה כמה קל לפרוץ את הבונקר הגרמני. תחי הרפובליקה הצרפתית!!!"
10. קטע משיר שחובר בבולגריה בשנת 1913:
פעם היו ימים של שלום ושלווה
אבל חריסטוב ומיכאל היו שכנים במריבה
היום יש באוויר ריחות מלחמה
ועכשיו- חריסטוב ומיכאל מחכים בציפייה
אז בימים שבהם הפגזים רועמים:
חריסטוב ומיכאל הם בעצם שני אחים...


 


למעלה הדפסה שלח
עמוד הבית
הפוך לדף הבית
כתובת וטלפון
על בית הספר
about us
מידע כללי והרשמה
מגמות הלימוד
צור קשר

תיכון לאמנויות - ירושלים

כל הזכויות שמורות לאוריג`ין בע"מ פותח ע"י schooly אתרים לבתי ספר